۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

شطرنج یا پوکر؟

رهبر معظم در پاسخ به دانشجوی منتقد می فرمایند که همان ساعات اول حوادث پس از انتخابات به «عناصر صحنه گردان» پيغام داده اند که: «به آنها پيغام خصوصى دادم كه شما در حال شروع برخى مسائل هستيد اما ديگران از آنها سوء استفاده مى كنند و شما نمى توانيد ماجرا را كنترل كنيد و همانطور هم شد. كسانى كه وارد عرصه سياست مى شوند بايد مثل شطرنج باز ماهر، حركات و تغييرات بعدى عرصه را نيز محاسبه و پيش بينى كنند.»
خامنه ای با گفتن این جملات، میرحسین و کروبی را متهم می کند که شطرنج بازان ضعیفی هستند و در مقابل خود را شطرنچ باز ماهری می داند که حرکات بعدی را هم پیش بینی کرده است.
اینکه رهبر مسلمین جهان و یک مرجع عالیقدر، بجای آیه و حدیث، مهارت حرفه ای شطرنج باز بودنش را به رخ حریفان می کشد امری بدیع است. اما عملکرد بیست ساله خامنه ای کمترین نشانی از شطرنج ندارد بلکه او را در مقام یک پوکرباز حرفه ای قرار می دهد. اساس بازی پوکر، بر خلاف شطرنج، نه بر اساس هوش و خلاقیت بلکه بر اساس بلوف زدن و ریسک کردن است.
بیست سال پیش، خامنه ای در حالی پشت میز پوکر نشست که همه مملکت و همه نیروهای سیاسی را پشت سر خود داشت، ولی در طول سالیان بعد، قدم بقدم، موجودی خود را مرحله به مرحله باخته است. مشکل بزرگ خامنه ای این است که پوکر را خوب یاد نگرفته است و بر خلاف آنچه می پندارد پوکر فقط بلوف زدن نیست، بخصوص وقتی که همه حریفان می فهمند که او یک پوکرباز نیست بلکه یک بلوف زننده دائمی است.
در شطرنج امکان بلوف وجود ندارد، همه مهره ها روی صفحه شطرنج در معرض دید هستند و دست شما و نقشه هایتان برای حریف روشن است، در این صحنه فقط قدرت فکری و توان محاسباتی و مهارت در نقشه پردازی است که به شما دست بالاتر را در مقابل حریف می دهد. ولی پوکربازی که بلوف می زند، برای اینکه بلوفش را برای حریف قابل باور و واقعی جلوه بدهد همیشه بهمراه بلوف، مبلغ زیادی را نیز پشت بلوف خود قرار داده و آنرا در معرض ریسک قرار می دهد تا حریف را ترسانیده و وادار به عقب نشینی و تسلیم نماید.
در انتخابات اخیر نیز رهبر با تخصیص دادن 25 میلیون رای به کاندیدای خودش، ارسال پیام تبریک زودهنگام، تهدید به کشتار، دستگیری هزاران نفر، پشتیبانی از مهاجمین وحشی کوی دانشگاه و متجاوزین و شکنجه گران پلید کهریزک و اوین، بخیال خودش در پوکر ولایت مطلقه، بلوفی زد که لرزه بر اندام هر حریفی می انداخت. ولی براستی چرا این بلوفها توسط مردم جدی گرفته نشد؟
مشکل اساسی رهبر در این است که صحنه رویارویی را یک پوکر می داند ولی مردم و جنبش سبز حتی برای یک لحظه هم به پوکربازی فکر نکرده اند، مردم ایران قمارباز نیستند. برعکس، این ملت بهترین متفکرین دنیا هستند و برای هر حرکت خود سالها فکر کرده اند و حرکات بعدی خود را نیز پیش بینی کرده اند.
اینک در آستانه 13 آبان نیز همه سبزها آماده شده اند تا درسی دیگر به استبداد بدهند و اهمیتی به بلوفهای رهبر معظم نمی دهند. باید دید که در این مرحله، قماربازان عرصه سیاست، چه بخش دیگری از موجودیت خود را در مقابل مردم خواهند باخت. هرچه پیش بیاید، این مردم هستند که تنها برنده میدان خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر