۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

واجب است يا نه

ظاهر شدن خانمها با مانتوهاي تنگ، در بيرون منزل چه حكمي دارد؟ رفت وآمد خانمها درمقابل نامحرم با لباسيكه برجستگيهاي بدن آنها را مشخص كند يا معرضيت براي فساد داشته باشد، جايز نيست. لطف الله صافی    

لبخند زدن هنگام صحبت با نامحرم چه حكمي دارد؟ لبخند زدن و هر كاري كه در معرض تهييج نامحرم است، جايز نيست، و در حديث آمده كه هزار سال حبس در آخرت مجازات يك كلمه شوخي با نامحرم است. لطف الله صافی   

در خانواده ما رسم است كه در ميهمانيها همه بستگان با يكديگر دست ميدهند. دستدادن بدونقصد لذت چه صورت دارد؟ دست دادن با نامحرم، اگر چه از بستگان نزديك مثل پسر دايي و پسر عمو باشند، حتي بدون قص د لذت هم جايز نيست. لازم است آنها را با احكام شرعي آشنا سازيد. لطف الله صافی      


پوشاندن پا از مچ تا انگشتان در مقابل نامحرم براي زن واجب است يا نه؟ بلي زن در مقابل نامحرم بايد روي پاها را هم بپوشاند. لطف الله صافی                              

حکم بازی کردن شطرنج در جامعه امروزی بدون شرط بندی چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم بازی شطرنج و هر چیزی که آن قمار محسوب شود حتی بدون برد و باخت حرام است و الله العالم. لطف الله صافی

         

۱۳۸۹ مهر ۱۱, یکشنبه

نقص در قرآن

مسلمانان معتقد هستند که در قرآن هيچ نقصی وجود ندارد و قرآن راهنمای سعادت است، يعنی با پيروی از قرآن انسان به سعادت ميرسد.من در هنگام مطالعه قرآن به مواردی برخورد کردم که مغاير با اين دو خصوصيت هستند. اگر توضيحی داريد خوشحال ميشوم:
مورد اول
سوره نسا آیه 24
وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا
و زنان شوهردار [بر شما حرام است‏؛] مگر آنها را كه [از راه اسارت‏] مالك شده‏ايد؛ اينها احكامى است كه خداوند بر شما مقرّر داشته است‏. اما زنان ديگر غير از اينها [كه گفته شد]، براى شما حلال است كه با اموال خود، آنان را اختيار كنيد؛ در حالى كه پاكدامن باشيد و از زنا، خوددارى نماييد. و زنانى را كه متعه [= ازدواج موقت‏] مى‏كنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. و گناهى بر شما نيست در آنچه بعد از تعيين مهر، با يكديگر توافق كرده‏ايد. [بعداً مى‏توانيد با توافق‏، آن را كم يا زياد كنيد.] خداوند، دانا و حكيم است‏.
من با اين آيه خيلی مشکل دارم: آيا اين دقيقاً تجاوز به زنان در هنگام جنگ نيست؟ يعنی زن شوهر دار، اگر شوهرش دشمن من است بر من حلال است!
مورد دوم
سوره آل عمران آیه 42
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ.
آيا مي ، پنداريد که به بهشت خواهيد رفت و حال آنکه هنوز براي خدا معلوم نشده است که از ميان شما چه کساني جهاد ميکنند و چه کساني پايداري ميورزند؟
مگر خدا عالم مطلق نيست؟ پس چطور نميداند؟!
مورد سوم
سوره قصص آیه 88
وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
و معبود ديگري را با خدا مخوان كه هيچ معبودي جز او نيست، همه چيز جز صورت پاك او فاني مي‏شود، حاكميت از آن اوست و همه به سوي او بازمي گرديد.
سوره هود آیه 37
وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا وَ لا تُخاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ
و (اكنون) در مقابل چشم ما و طبق وحي ما كشتي بساز و درباره آنها كه ستم كردند شفاعت مكن كه آنها غرق شدني هستند.
سوره ص آیه 75
قالَ يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعالِينَ
گفت: اي ابليس چه چيز مانع تو از سجده كردن بر مخلوقي كه با دست خود او را آفريدم گرديد؟ آيا تكبر كردي، يا از برترين بودي ؟ (بالاتر از اينكه فرمان سجود به تو داده شود!).
يعنی آيا خدا صورت و دست و چشم دارد؟
در گرامی داشت ملا
. در طهارت و ن‍جاست هر آبی که به درجه کُر که یک صد و بیست و هفت رطل است نباشد آنرا آب قلیل گویند و بر ملاقات اندک نجسی نجس و پلید می شود. اما اگر آب کر باشد تا رنگ و بو و مزه اش از نجاست تغییر نیابد پاک است. چنانچه اگر سگی از یک کُر صحیح لق بزند چون از مقدار کُر به واسطه لق زدن می کاهد نجس می شود و اگر در همان کر سگ بشاشد آب آن پاک است چرا که بر مقدار کر می افزاید.
 معقوده غیر مدخوله عده ندارد.
 بنا علی هذا هر گاه کسی متعه شرعیه گرفت و با او مقاربت کرده بقیه مدتش را بخشید و دوباره خودش او را عقد نمود و در دفعه ثانیه دخول ننموده او را طلاق گفت دیگر عده شرعیه ندارد.چنانچه طلاب و علمای نجف در زمان حجه الاسلام آقای شیخ محمد حسن صاحب جواهر الکلام زنی را به مجلس و محفلی آورده یکی از آنان او را متعه می نمود. بعد از مقارت بقیه مدتش را بخشیده دوباره عقد نموده و بدون مقاربت طلاق می داد. بنا بر حسب قانون شرع مطلقه غیر مدخوله عده ندارد. در همان مجلس دیگری از علمای اعلام آن زن را نیز به همان طریق متعه و عقد می کرد. در یک شب به قانون شرع مطاع با یک زن ده نفر از علما مقاربت می کردند و ثواب متعه را هم می بردند